Blauw, blauwer, blauwst. Ons testmodel is in een uitgesproken blauw jasje uitgedost. In principe staat ‘m dat niet verkeerd, vinden wij. Maar oordeel vooral zelf, want uiterlijk blijft een kwestie van smaak. Om alle niches in autoland te dichten zijn merken als BMW, Audi en Mercedes volop bezig om hun modellenreeksen uit te breiden. BMW doet mee in die trend en komt met de X2, een model dat zich schaart tussen de kleinere X1 en de grotere X3. Hij is vooral bedoeld voor mensen die houden van de hoge instap, maar geen trek hebben in een pompeuze auto. En laat dat nu net iets zijn wat de BMW X2 biedt. Een relatief bescheiden formaat, maar wel in een prachtig jasje gestoken.

De BMW X2 is leverbaar met een vijftal motoren. Twee benzine ’s en drie diesel. Op benzinegebied is er een 18i en de 20i, die respectievelijk 140 en 192pk aan vermogen leveren. De instapbenzine is in 9,6 seconden op de honderd kilometer per uur terwijl de topsnelheid op een acceptabele 205 kilometer per uur ligt. De 192pk variant doet hetzelfde sprintje in 7,7 seconden en weet 227 kilometer per uur te bereiken als dat nodig is. Dieselen kan zoals gezegd in drie smaken, met 150, 190 en 231 pk. De cijfers zijn best indrukwekkend, de BMW weet uit dit vermogen met deze carrosserievorm alsnog in 9,3 seconden naar honderd te sprinten en een topsnelheid van 207 kilometer per uur. Een tree hoger weet de 190pk versie in 7,7 seconden in de driedubbele cijfers te geraken en bedraagt de topsnelheid 221 kilometer per uur. De allerkrachtigste diesel doet nog een seconde korter over het sprintje (6,7 sec) en heeft een indrukwekkende top van 237 kilometer per uur.

De X2 is uiterst luxe uitgevoerd, zoals we dat inmiddels al bijna gewend zijn van testauto’s. Het is voor autofabrikanten dé methode om te laten zien wat ze in huis hebben. Over het interieur gesproken, deze is wel heel bijzonder uitgevoerd met dieprood leer. In combinatie met het blauwgekleurde uiterlijk is dit een behoorlijk gewaagde uitvoering. Luxe opties vinden we in overvloed. We noemen adaptieve cruise controle, stuur- en stoelverwarming, lederen bekleding en elektrisch verstelbare stoelen. Het enige dat we missen is een file assistent, dit is wel leverbaar vanaf de grotere BMW modellen. De motor pakt goed op en is vlot in het verkeer. De 192pk motor is zelfs sneller dan de tegelijkertijd met deze auto geteste Jaguar E-Pace, die 250pk aan boord heeft.

Het stuurgedrag is bijzonder sportief, het onderstel is adaptief in te stellen. Samen met de gasrespons aanpassing leidt dit ertoe dat je het rijgedrag vergaand kunt beïnvloeden en precies op jouw smaak kan instellen. De zitpositie is mooi hoog en daardoor heb je goed overzicht op de weg. Hetzelfde geldt voor de hogere instap, iets wat tegenwoordig vaak een koopargument is. De praktische bruikbaarheid van de X2 is groot, want dankzij een forse bagageruimte en voldoende ruimte voor inzittenden is een lange reis geen probleem meer. Voor BMW is dit een nieuwe stap naar de completering van het gamma.